Tuesday, February 27, 2007

= 16 =

“Zura, ada call,” jerit Kak Yana. Aku yang sedang membaca majalah tersentak. Siapa pulak yang call, takkan Umairah, tadi baru je bersms dengan dia.

“Siapa?” soalku pada Kak Yana sebaik saja aku tiba di kaki tangga. Kak Yana hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu.

“Hello, siapa ni?”

“Tak kenal ke?” soal sipemanggil. Aku mengerutkan dahi, siapa pulak lelaki ni.

“Siapa ni? Saya takde masa nak main-main tau,” marahku.

“Amboi…garangnya adik abang. Takutnya,”

“Abang Zaff!! Eii…apsal tak kenalkan diri awal-awal. Tak pasal-pasal kena marah,”

“Saja nak usik adik abang ni. Tak sangka ya, Zura garang betul,” ujar Abang Zaff sambil ketawa.

“Memang garang sebab ada orang main-main. Cuba cakap awal-awal tadi siapa, takde lah kena marah,” ujarku ketawa. Padan muka Abang Zaff, mainkan aku lagi, bisikku dalam hati.

“Tengah buat apa tu? Busy ke?”

“Mana ada busy, tengah baca majalah je. Kenapa? Nak belanja Zura ke?” soalku sambil tersenyum. Hish, mana Abang Zaff nampak aku senyum, bisik hatiku.

“Kalau Zura free memanglah abang nak ajak Zura keluar. Nak belanja Zura lunch. Boleh ke?”

“Betul ke ni? Atau main-main je?” soalku inginkan kepastian.

“La..betullah. Buat apa pulak abang nak main-main. Kalau Kak Yana free ajak dia sama,” beritahu Abang Zaff.

“Kalau abang tak suruh ajak pun Zura akan ajak Kak Yana sebab Zura mana ada lesen nak bawa kereta. Nak naik bas macam leceh sikit, nak naik teksi…eeiii takutlah..Kita nak jumpa kat mana?”

“Abang tunggu kat Restoran Setia Menunggu, boleh?”

“Kat situ? Hehehe..setialah abang menunggu Zura dan kakak sampai ek…” usikku sambil ketawa kecil.

“Memang pun, abang akan setia menunggu Zura sampai,”

“Okey, Zura letak phone dulu lah ya. Nak pergi bagitau abah dan umi then nak suruh Kak Yana bersiap. Kalau kami lambat, kesianlah kat abang setia menunggu kami,”

“Okey, kita jumpa nanti,”

Sebaik saja meletakkan telefon, aku segera ke bilik bacaan mencari umi. Tadi sewaktu sedang berbual dengan Abang Zaff aku nampak umi masuk ke situ.

“Umi, abah mana?” soalku pada umi.

“Papa ada kat atas. Kenapa?”

“Tadi Abang Zaff call. Dia ajak Zura dan Kak Yana keluar lunch ari ni. Dia nak belanja. Boleh tak, umi?”

“Dengan Kak Yana?”

Aku menganggukkan kepala.

“Umi tak ada masalah tapi nanti umi tanya abah. Mana tahu kalau-kalau abah tak izinkan. Zura tunggu sekejap, umi naik tanya abah,”

“Okey, thanks umi,”

5 minit kemudian, umi turun dari atas.

“Abah bagi tak, umi?” soalku tidak sabar.

“Abah izinkan tapi abah pesan jaga diri elok-elok,”

“Okey, thanks umi. Zura nak bagitau Kak Yana dan nak siap,” ucapku lalu segera mengatur langkah ke bilik.

No comments: