Tuesday, January 2, 2007

= 3 =

Aku memejamkan mata seketika. Tiba-tiba telefon bimbitku mengalunkan lagu Lelaki Idaman. Telefon di tepi meja dicapai lalu flip Nokia 6131 itu dibuka. Umi, bisik hatiku.

“Assalamualaikum. Anak umi apa khabar?”

“Waalaikumussalam, umi. Anak umi ni sihat je. Umi sihat? Abah sihat?”

“Umi dan abah sihat. Kenapa lama tak balik rumah? Telefon pun tidak?”

“Sori, umi. Bukan Zura sengaja tak nak balik atau tak nak call tapi Zura banyak kerja. Ingat nak call umi tapi masa ingat tu dah pukul 11.30, pukul 12 malam. Takkan nak call. Nanti umi atau abah terkejut pulak. Nanti semua ingat ada emergency,” ujarku memberikan jawapan yang dirasakan munasabah. Tapi memang pun, di saat aku teringat untuk membuat panggilan ke rumah, jam dah menunjukkan lewat malam, takkan nak call juga.

“Asyik dengan kerja. Hujung minggu ni balik ya,” ujar umi mengharap aku pulang tapi aku dah ada rancangan dengan Adi.

“Alamak…tak bolehlah, umi. Zura kerja sikit dengan Adi,”

“Kerja apa?” soal umi ingin tahu.

“Zura kena temankan Adi pergi rumah bakal mak mertua dia. Adik Nasrul nak bersunat jadi parent dia nak buat kenduri sikit. Kesianlah dekat Adi kalau Zura tak temankan dia. Minggu depan Zura balik, ya,” ujarku memberitahu hal yang sebenar kepada umi. Harapanku agar umi tak kecil hati sebab aku tak dapat nak balik rumah.

“Okeylah kalau macam tu. Tapi Zura mesti balik next week,”

“Insya-allah, umi. Kalau takde aral yang melintang, Zura balik,”

“Baiklah. Nanti umi call lagi. Nak harapkan anak umi call, takde lah. Nanti sampaikan salam umi pada Adi,”

“Nanti Zura call umi. Sampaikan salam Zura untuk abah dan untuk Kak Yana juga kalau dia ada call,”

“Insya-allah. Assalamualaikum,” ujar umi mengakhiri perbualan kami.
“Waalaikumussalam,” jawabku lalu menutup flip telefon dan meletakkan kembali ke tepi meja.

“Cik Aizura, Cik Adi nak jumpa,”

“Okey, Lia. Suruh dia masuk,” ujarku kepada Dahlia.

Tidak lama kemudian muncul Adi di depanku.

“Selalu main terjah je, apsal petang ni jadi sopan-santun?” soalku menyindir Adi.

“Sebab aku tak naklah kawan aku pengsan kalau aku terjah. Kawan aku yang sorang ni kalau dah buat kerja mana nak peduli apa yang jadi kat keliling dia. Silap-silap hari bulan rebut kat depan muka pun tak perasan,” perli Adi. Aku buat-buat tak dengar sindirannya.

“Umi kirim salam pada kau,” Aku menyampaikan salam umi untuk Adi sebelum aku terlupa.

“Bila kau call umi?”

“Umi yang call aku tadi. Umi suruh balik weekend ni tapi aku bagitau la yang aku dah janji nak temankan kau ke rumah Nasrul,”

“Ya tak ya. Nyaris-nyaris aku terlupa yang kita kena bermalam kat rumah parent dia weekend ni. Kalau terlupa habis aku kena bebel dengan mamat tu,” ujar Adi mengeluh kecil.

“Dah siap ke akaun kau tadi? Sempat juga kau mengorat ye,”

“Dah siap dah. Dah hantar pun pada En. Razak. Eh, kau kata aku mengorat? Bila masa pulak aku mengorat,”

“Tadi kau juga yang bagitau aku yang kau dah jumpa lelaki yang kau cerita tu. Bukan masa tu kau tengah buat kerja ke?” soalku pelik.

“Oo..yang itu? Aku tak mengoratlah cik kak. Mamat handsome yang aku nak kenenkan dekat kau tu kerja kat sini. Aku rasa kau dah jumpa dia dah,”

“Siapa?”

“System analyst yang baru tu. Dia lah yang aku jumpa pagi tadi,” beritahu Adi.

“What?! That guy?” soalku terkejut. Adiyanti hanya menganggukkan kepala.

“Kalau that guy yang kau nak kenenkan pada aku, better forget it,” ujarku.

“Kenapa? Good looking, kerja pun bagus. Sama level dengan kau. Takdelah nak bergaduh siapa yang lebih hebat,”

“Nope..kalau that guy, aku tak nak. Thanks,” jawabku tegas.

“Kenapa?” soal Adi tidak puas hati dengan jawapan yang aku berikan.

“Kau nak tau kenapa?”

“Ya, kenapa?”

“Aku tak boleh bagitau sekarang tapi yang pasti aku tak nak. Cukuplah aku rasa terseksa nak bekerja dengan dia nanti,”

“Kenapa? Kenapa tak boleh bagitau sekarang?” soal Adi lagi. Aku hanya menggelengkan kepala. Kenapalah kau muncul sekarang ni, bisik hatiku.

“Aku bagitau masa kat rumah nanti, kat sini tak sesuai. Lagi pun kita dah nak balik kan?”

“A’ah, dah nak balik. Okey, promise kau akan bagitau kat rumah nanti,”

“Yup, promise. Jom, aku nak siap barang. Kita jumpa kat lobby around 10 minutes. Boleh?” soalku pada Adi.

“Okey, see you then,” jawab Adi lalu melangkah keluar dari bilikku. Aku berfikir sejenak. Rasa berat kepala aku jadinya dengan masalah yang tiba-tiba saja melanda. Kenapalah Adi jumpa kau pagi tadi, tak pasal-pasal dia nak matchkan aku dengan kau, desis hatiku.


No comments: