Friday, January 5, 2007

= 9 =

“Zura, ni ada surat untuk kau,” beritahu Suhana sambil menghulurkan sepucuk surat ketika pulang dari perpustakaan.

“Surat? Siapa bagi?” soalku sambil mengambil surat yang dihulurkan.

“Abang kau lah, siapa lagi. Tapi tak tahulah pulak kot dari orang lain tapi abang kau jadi posmennya,”

Aku mengerutkan dahi sambil tanganku pantas membuka sampul surat tersebut.

Zura,

Abang minta maaf. Tadi abang hanya nak mengusik Zura. Abang tau Zura anggap abang seperti abang Zura sebagaimana abang anggap Zura sebagai adik abang. Maafkan abang sebab buat Zura marah dan merajuk dengan abang.

- Abang Zaff -

“Kau bergaduh dengan abang Zaff ye?” soal Suhana ingin tahu.

“Dia tu lah, aku mengadu kat dia yang Kak Dalila tu asyik jeling semacam kat aku. Aku kata mungkin Kak Dalila ingat aku ada hati kat boyfriend dia dan nak rampas abang Zaff dari dia, sedangkan aku hanya anggap abang Zaff macam abang aku je,”

“Dah tu?”

“Tapi dia boleh kata kat aku, ye ke, bukan Zura memang ada hati dengan abang ke? Tu sebab Zura rapat dengan abang kan? macam nak terbakar hati aku jadinya. Sampai hati dia pun sangka macam tu kat aku. Apa lagi, aku blah la. Takde mood nak baca buku, sakit hati,”

“Saja nak mengusik la tu,”

“Mengusik kata kau? Kalau orang lain yang sangka macam tu aku boleh lagi maafkan sebab orang tak tau tapi dia yang kata aku marah la sedangkan hari tu dia juga yang nak rapat dengan aku. Konon takde adik, nak jadikan aku adik angkat. Pastu kata macam tu kat aku. Kalau kau jadi aku apa perasaan kau?”

“Kalau aku jadi kau, aku pun marah, sedih,”

“Tau pun…biar dia, malas aku nak layan surat dia tu. Biar dia tahu aku marah dengan dia,”

“Janganla macam tu. Berdamailah, korang kan pengawas nanti bila meeting kena jumpa gak…”

“Masa meeting aku tak pernah bercakap dengan dia pun, biarlah,”

“Keras hati sungguh kau ni,” marah Suhana. Aku hanya mendiamkan diri. Tak beri apa-apa respon.

“Jom makan,” Suara Intan yang tiba-tiba kedengaran mengejutkan aku dan kawan-kawan lain.

“Amboi..banyaknya,” tegur Nadia.

“Makcik kita belanja. Dia suruh kita makan dengan kawan-kawan. Mai lah ambil,”

Semua yang ada di situ menghampiri Intan. Masing-masing mengambil sebiji burger dan air.

“Makcik kau buat kenduri ke?”

“Takdelah. Makcik kita saja nak belanja. Makcik kita tu takde anaklah tu sebab dia sayang kita,”

“O..patutlah. Nanti cakap thanks kat makcik kau ek,” ucap Rohayu mewakili kami yang lain.

“Zura, kenapa monyok je?”

“Hah?!” soalku terkejut dengan dengan pertanyaan Intan.

“Kau kenapa monyok je?”

Belum sempat aku menjawab, Suhana membisikkan sesuatu ke telingan Intan. Kemudian Intan memandang aku dengan pandangan yang cukup bermakna.

“Apa?” soalku.

“Betul ke apa yang Sue bagitau?”

“Sue bagitau apa? Betul lah agaknya,” jawabku acuh tak acuh.

No comments: