Tuesday, January 2, 2007

= 4 =

“Okey, aku nak tuntut janji kau tadi,” ujar Adiyanti ketika kami sama-sama duduk menonton televisyen di ruang tamu.

“Janji? Janji apa?” soalku pura-pura tidak tahu.

“Jangan nak mengada ye. Tadi kau juga yang janji nak cerita kenapa kau tak nak kalau aku nak matchkan kau dengan staf baru company kita tu,”

“Oh…janji tu, aku ingatkan tadi janji apa,” ujarku sambil ketawa kecil. Adiyanti hanya menjegilkan matanya ke arahku.

“Cepatlah. Kalau kau tak nak cerita aku tetap nak matchkan kau dengan dia. Kalau kau cerita mungkin aku boleh consider sama ada nak matchkan atau KIV dulu. Cepatlah,” desak Adiyanti.

“Kau ni kan memang tak sabar la, makcik. Kejap la bagi aku ambil nafas dulu. Cerita ni panjang nanti semput aku jadinya kalau nafas tak cukup,”

“Mengadanya! Cepatlah aku dah tak sabar ni,”

“Tapi ceritanya panjanglah, Adi,” ujarku cuba mengelak dari bercerita.

“Takpe, esok kita bukan kerja pun, cuti kan. cepatlah!!!”

“Okey…okey…sebenarnya aku dah kenal Hariz Zaffri tu,”

“Dah kenal? Maksud kau, kau memang dah kenal dengan dia sebelum boss kenalkan kau siang tadi?” soal Adiyanti inginkan kepastian.

“Ya, aku dah kenal dia sebelum Fakhrul kenalkan kami tadi. Tapi aku tak pasti dia ingat dan kenal aku lagi atau tak sebab cara dia tadi selamba je macam tak kenal atau tak ingat aku pun,”

“Macam mana kau boleh kenal?”

“Aku kenal masa sekolah dulu lagi. Macam ni ceritanya….” Ujarku lalu kenangan zaman persekolahan serta perkenalan aku dan Abang Zaff, aku singkap semula walaupun sebenarnya semua itu telah aku simpan sebaiknya. Sungguh aku tak sangka bahawa hari ini aku terpaksa membuka semula lipatan kenangan yang tersimpan rapi itu.


No comments: